همایش متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات و هوانوردی در خصوص نظارت بلادرنگ اطلاعات پرواز

استانداردهای بین ­المللی برای “ابر اطلاعاتی هوانوردی” به منظور ردیابی هواپیماها

FlightTracking

در تاریخ ۲۶ و ۲۷ می ۲۰۱۴ در کوالالامپور یک گفت و گوی دو روزه بین متخصصان در خصوص نظارت بلادرنگ اطلاعات پرواز صورت گرفت. این جلسه با همکاری اتحادیه بین­ المللی مخابرات (ITU) و میزبانی وزارت رسانه و ارتباطات مالزی برگزار شد. این جلسه در پی فراخوان انجام شده توسط وزیر رسانه و ارتباطات مالزی آقای احمد شبیری در کنفرانس توسعه ارتباطات جهانی ITU در ۳۰ مارس ۲۰۱۴ مبنی بر تلاش بین ­المللی  به منظور کشف راه حلهای ردگیری بلادرنگ هواپیماهای تجاری تشکیل شد و رهبران صنایع و متخصصان بخشهای هوانوردی و فناوری اطلاعات و ارتباطات، نمایندگان سازمانهای بین­ المللی، دولتها و اتحادیه های تجاری در کوالالامپور گرد هم آمدند تا طرحهای جهانی و پیشرفتهای فنی کنونی و آینده را برای دستیابی به راه حلها بررسی نمایند.

گفتگوی کارشناسان در پی حوادث مرتبط با ناپدید شدن پرواز MH370 خطوط هواپیمایی مالزی که در تاریخ ۸ مارس ۲۰۱ با ۲۳۹ مسافر از کوالالامپور عازم بیجینگ بود، انگیزه بیشتری به خود گرفت.

شرکت کنندگان به گزارش اولیه بازرس ارشد حوادث هوایی وزارت حمل و نقل مالزی در تاریخ ۹ آوریل ۲۰۱۴ در مورد MH370 و توصیه وی به سازمان بین­ المللی هواپیمایی کشوری ICAO در خصوص بررسی مزایای ایمنی معرفی یک استاندارد ردیابی بلادرنگ هواپیماهای تجاری اشاره کردند.

وزیر احمد شبیری اشاره کرد که یک توافق بین ­المللی در حال ایجاد بوده و همچنین دولت هند طی بخشنامه ای به شرکتهای هواپیمایی دستور داده است که همه هواپیما به صورت بلادرنگ ردگیری شوند. آقای شبیری گفت: “ما امیدواریم اینها به این معنی باشد که آموزه ها از این اتفاق شروع شده است. ما از علاقه رو به رشد دولتها به راههای جایگزین ردیابی هواپیماها و نیاز به راه اندازی فرایندهای نظارت بلادرنگ اطلاعات پرواز آگاهیم.”

وی افزود: “خوشبختانه تعداد هواپیماهایی که ناپدید می شوند زیاد نیست ولی پس از تجربه MH370 حتی یک هواپیمای ناپدید شده نیز بسیار زیاد است.”

دبیر کل ITU، ژنرال حمدون توره، نگرانی عمیق خود نسبت به بستگان مسافرین هواپیمای ناپدید شده MH370 اعلام نموده از کارشناسان و متخصصین خواست تا با استفاده از فناوری، راه حلهایی برای ردگیری موثرتر و بلادرنگ هواپیماهای تجاری پیدا نمایند. دکتر توره گفت: “صنایع هوانوردی و هوافضا بر فناوریهای نوین تمرکز دارند و مسافرت هوایی امن ترین روش حمل و نقل در جهان می باشد. ولی با وجود این که جستجوی چند ملیتی برای هواپیمای گم شده خطوط هواپیمایی مالزی ادامه دارد، ما باید در سطح بین­ المللی برای توسعه راه حلهای ردگیری بلادرنگ در صنعت هوانوردی تلاش کنیم.”

مالکوم جانسون، مدیر دفتر استانداردسازی مخابرات ITU، گفت: “فناوری اطلاعات و ارتباطات ابزاری برای عملیات ایمن و کارآمد دهها هزار پرواز روزانه می باشد. چالش موجود این است که چگونه قابلیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات و مخابرات که به سرعت در حال رشد و پیشرفت هستند را به یک روش منسجم و هماهنگ به بخش هوانوردی وارد کنیم. ITU دارای سابقه ای طولانی در هماهنگ سازی استفاده از طیف رادیویی و توسعه استانداردهای بین­ المللی مخابرات و فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد و پیشنهاد می­کند که با همکاری ICAO این توانمندی را به کمک هوانوردی بیاورد تا راههای جایگزین استفاده از فناوریهایی مانند محاسبات ابری و داده های بزرگ Big Data را برای تامین این راه حلها در نظر بگیرد.

نانسی گراهام، مدیر دفتر کنترل هوایی ICAO گفت که یک نیروی ویژه ردیابی هواپیما ATTF نیازمندیهای ردگیری پرواز را مرتفع می­نماید و ICAO با همکاری ATTF بر پایه تجربیات برتر موجود در ردگیری پرواز، محتواهای راهنما را تولید خواهد کرد. در زمان انتظار برای خروجی های ATTF، شرکتهای هواپیمایی تشویق خواهند شد تا از تجهیزات و رویه های موجود برای پشتیبانی از ردگیری پرواز استفاده نمایند. وی از ردیابی جهانی پروازهای خطوط هواپیمایی به عنوان یک اولویت برای ارایه اخطار اولیه و پاسخ به رفتارهای غیرطبیعی پرواز نام برد و از ITU به خاطر تلاشهایش در راستای کمک به توسعه استراتژی بلندمدت برای اطلاعات هوانوردی تشکر کرد.

اولین جلسه متخصصان، دیدگاههای تولیدکنندگان هوافضا و دستگاههای خودکار هواپیما، اپراتورهای سیستمهای ماهواره ای، تامین کنندگان خدمات و راه حلها در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و شبکه های مبتنی بر رایانه، در کنار دیدگاههای شرکتهای هواپیمایی و خلبانها که به طور مستقیم درگیر عملیات و پرواز هستند را در نظر گرفت. نیازمندیها و نگرانی های عرشه پروازی نیز در نظر گرفته شد.

متخصصان صنعت اطلاعاتی راجع به پیشرفتهای فعلی فناوری شامل راه حلهایی برای گزارش موقعیت و فرصتهایی برای بهبودهای فناوری آینده با استفاده از محاسبات ابری و داده های بزرگ ارایه کردند. آنها مزایای استفاده از استانداردهای بین­المللی، معماری باز و طیف هماهنگ را به رسمیت شناختند تا از سازگاری و قابلیت همکاری جهانی و همچنین کاهش هزینه ها اطمینان حاصل نمایند.

مالکوم جانسون گفت: “این گفتگوی کارشناسان فرصتی را فراهم نمود تا اقدامات روشنی در مسیر حرکت به جلو به ویژه در ارتباط با تجربه ITU در زمینه های طیف فرکانس رادیویی، استانداردهای ماهواره­ای و فناوری اطلاعات و ارتباطات صورت پذیرد. این امر به تحریک تلاشهای بین­المللی برای اطمینان از عدم تکرار حوادثی مانند MH370 کمک خواهد کرد.

در پایان گفتگوها بیانیه رسمی منتشر شد که نقشه راهی رو به جلو را ترسیم می نماید. این بیانیه رسمی را می توانید از اینجا دریافت نمایید.

منبع اصلی خبر : http://www.itu.int/net/pressoffice/press_releases/2014/28.aspx#.U4gyOPmSx5c

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *